21 maj 2010

Karlskrona och döden

Sitter nu vid köksbordet i Karlskrona och tittar ut över havet. Jag har precis läst igenom sammanfattningen av socialpsykologin. Jag har tenta på tisdag, direkt efter vårt proseminarium :(. Det blir en väldigt stressig helg o vecka. Dels ska jag läsa kapitlen i socialpsykologi-boken och även skriva en opposition på en annans c-uppsats. Tur det inte finns så mycket att göra här just nu. Vi kanske ska ut till husvagnen/"sommarstugan" på Sturkö ikväll. Komma bort lite från allt.

Igår var mormors begravning. Den var både fin och sorgsen. Vi hade en väldigt bra präst. Vi, den närmsta familjen, gick in i kyrkan innan alla andra kom för att få lite egen tid mer mormor och förbereda oss. Det var verkligen hemskt att se kistan, det kändes inte som att mormor låg där utan jag var i en annan verklighet. Det var jobbigt att se alla andra i familjen gråta :(, man blir så ledsen då. Det var väldigt många som gav blommor till mormor, hennes kista var omringad av underbara buketter. Det hade hon tyckt om. Det märks att hon var omtyckt och älskad, men det är inte så konstigt med tanke på hur fantastisk hon var.
Det var jobbigt att ta avsked, jag vill inte släppa henne. Speciellt jobbigt var det att höra morfar tacka mormor för all tiden och att de skulle ses och att han älskar henne :'(. Vi fick lägga varsin ros på kistan, det fick vem som göra. När alla hade tagit avsked var hela kistan täckt av blommor. Jag lyckades samla mig till så pass grad att jag orkade läsa brevet för mormor. Jag ville läsa det högt för henne när hon var i närheten på riktigt, en sista gång. Sedan skulle vi alla gå till församlings-hemmet för att äta paj. Först fick vi närmsta anhöriga stå utanför och hälsa på alla som var i kyrkan och de fick beklaga sorgen. Det var väldigt jobbigt. De tyckte att jag hade varit stark som orkade läsa brevet. Sen fick vi se vart mormor ska ligga och även alla blommor hon fick lite närmre.


Vi gav henne ett hjärta med rosor. Det står alla hennes barn o barnbarn på bandet. På andra bandet står det: "Du fattas oss"


Mormors blommor

Sen kom vi hem till lägenheten efter fikat. Familjen drack lite kaffe och sedan var vi ute och gick i en timme. Invigde mina Reebok Easytone och det kändes i baksidan av låren efteråt!
Idag har jag Evert Taubes "Nocturne". Den spelades på begravningen och vi sjunger den i kören med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar