16 maj 2011

HalsFluss

När jag vaknade i morse (söndags) mådde jag sämre, somnade om och efter några timmars sömn märkte jag att trots allt jag önskat och ignorerat så hade inte halsen blivit bättre, på cirka en vecka. Eftersom jag har tenta nästa helg behöver jag må bra för att kunna studera. På kvällen bestämde jag mig till sist för att ringa jourläkarcentralen och berätta om mina symptom och låta dem avgöra om jag skulle åka dit eller inte. Sjuksköterskan sa att de hade tid för mig och att jag borde åka in, så jag tog Harry o körde dit. Jag var där runt 8, fick träffa doktorn runt tio över som undersökte mig och vid ca 20 över var jag utanför dörrarna. Innan 9 var jag hemma igen med en kur Kåvepenin och var förbluffad över hur snabbt de arbetade för en gångs skull.

I normala fall hade man fått vänta i 30 min innan man fick gå till ett undersökningsrum, ytterligare 20-50 min innan läkare kom dit. Sedan undersökning, provtagning, väntetid på besked och kanske få medicin. Den här läkaren tog inte ens ett halsprov för att se om det var streptokocker jag hade utan kände lite o tittade lite för att sedan ge mig en kraftig dos med penicillin. Skönt att apoteket hade öppet till 9 med så att jag kunde börja kuren redan idag.

Först blev jag lite ledsen eftersom att det även är allkårsvecka den här veckan, en festvecka på campus. Letade runt lite på bland annat smittskyddsinstitutet och blev glatt överraskad att det är en myt att alkohol skulle påverka en antibiotikakur :) Inte för att man ska dricka mycket när kroppen är påverkan av en infektion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar