17 augusti 2011

Spinning around

Om ni undrar vad jag har haft för mig i en veckas tid så har jag varit sängliggandes med kraftig yrsel. Har drabbats av kristallsjukan :( Idag var första dagen på jobbet efter 4 dagars karusellåkande. Det hänger fortfarande i sig men är bättre, dock ramlade jag i princip när jag kom hem från jobbet och jag har fått hålla mig i väggarna på jobbet då och då.

Godartad lägeyrsel "Kristallsjuka"p g a lösa partiklar i bakre båggången

Vad är det? Yrsel som kommer framförallt vid lägesändringar.

Vad är orsaken? Kristallsjukan beror på att en del av otolitstenarna ("kristallerna") lossnat från sin ordinarie plats i balansorganet och hamnat i en av båggångarna. På sin ordinarie plats ska kristallerna hjälpa till att känna av lägesändringar. Finns kristallerna däremot i en båggång framkallas i stället karusellyrsel vid lägesändring.

Kristallsjukan kan komma efter hjärnskakning och ibland efter "virus på balansnerven". Det vanligaste är dock att man inte kan finna någon förklaring till varför en patient drabbas. Sjukdomen är vanligare hos kvinnor.

Vad är symtomen? Symtomen är mycket typiska. Karusellyrsel i 5-15 sekunder när man lägger sig ned, vänder sig i sängen eller sätter sig upp. I upprätt läge kan man få yrsel när man bockar huvudet framåt eller bakåt. Symtomen börjar för det mesta på morgonen, till exempel när man vänder sig i sängen för att stänga av väckarklockan.

Vad är behandlingen? Kristallsjukan går för det mesta över av sig själv på några veckor. Den har däremot en tendens att komma tillbaka, och cirka hälften av patienterna får någon gång en ytterligare episod med känning av sjukdomen.

Kristallsjukan kan enkelt behandlas. Karusellyrseln försvinner direkt hos mer än 85% av patienterna efter repositionsbehandling. Denna innebär att man genom en följd av huvudrörelser flyttar ut kristallerna ur båggången. Behandlingen är ofarlig, men bör göras av person med god kunskap om sjukdomen. Behandlingen kräver också att man vet vilken sidas balansorgan som är sjukt.

Tyvärr trodde inte min doktor på den här behandlingen så mamma o pappa har försökt sig på den men det har inte lyckats. Typiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar