29 april 2010

Mindfulness

Idag har varit en riktigt slapp dag, och väldigt väldigt trött ;<. Jag antar den blir det efter man vakar 24h om dygnet i 6 dygn med undantag från 4 timmars sömn i snitt per dygn. Var ändå uppe tidigt i morse och cyklade till Å. En räddande själ ibland måste jag påstå :). Jag ska nu göra en massa mindfulness övningar.

Här är en ny som jag ska göra:
Varje dag ska du observera de leenden du får, oavsett vem du får dem av – spärrvakten, din älskade, din kompis eller lärare, grannen eller ettåringen du får ögonkontakt med på gatan.

Sedan väljer du ut tre, och dem anstränger du dig att komma ihåg – fix them firmly in your memory, hade man sagt på engelska.

På kvällen, innan du ska somna, fokuserar du sedan på dagens tre utvalda minnen. Försök att bara vara i leendet, att inte börja analysera eller döma vare sig situationen, den andre, eller dig själv. Om du får dömande tankar – låt dem bara gå och fokusera tillbaka på leendet.
Första två dagarna kan du nöja dig med att observera och minnas överhuvudtaget.

Från dag tre försöker du att fokusera på dina tre leenden först i två minuter, sedan ökar du tiden med en minut per kväll. Om det går lätt ökar du tiden. Är det svårt minskar du den.

Observera vad som händer med dig. Hur påverkas du av att rikta din uppmärksamhet mot andras leenden? Hur påverkas du av att minnas ansikten som lett emot dig?

Den kommer ifrån Åsa Nilsonnes blogg

Vi får se hur det går! Kommentera gärna vad ni tyckte om ni gjorde den..alltid kul när man provar saker tillsammans :D

Btw...jag får nog hålla mig från Netto ett tag. Jag handlar på tok för många småsaker där. Idag blev det ett klösträd med en mus till katterna och en jättefin blombukett till mig. Sen massa annat smått o gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar