5 januari 2010

Stress

Jag hade tänkt spendera hela första delen av veckan med att skriva rapport och presentationer.
Istället har jag varit sängliggande med halsont.
Det kom smygandes i söndags på kvällen och slog till som en bomb på måndag morgon. Hela halsen var uppsvälld och jag kunde varken äta eller prata. Folk som jag lyckades säga några ord till trodde jag var genomförkyld med men det var bara halsen som var igen täppt. Svårt att andas med!
Sen skulle Sam iväg och kastreras också. Tur man har världens bästa bror som kan köra Kent och Sam.
Så nu får jag sitta febrig och ont i halsen och skriva på rapporten. Tur att det har lagt sig lite.
Det är också bra av vårdcentralen att inte ta emot fler samtal när man ringer till dem kl 14.
Speciellt när man har dem här besvären...hmpf!

När ska man söka vård?

Om besvären inte går över inom en vecka kan man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

Man ska söka vård direkt på vårdcentral eller akutmottagning om man

  • har kraftigt ont i ena sidan av halsen
  • är röd och svullen omkring halsmandeln på den sida som man har ont
  • har svårt att gapa.

Man ska ringa 112 om man

  • plötsligt får mycket ont i halsen
  • inte kan svälja sin saliv
  • har svårt att andas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar